Kolej
REGIONALNY KOLEJOWY PRZEWÓZ OSÓB
Art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (DZ.U. z 2007 r. Nr 16 poz. 94 z późn. zm.)stanowi, że: „Organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów osób wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych oraz nabywanie kolejowych pojazdów szynowych należy do zadań własnych samorządu województwa”.
Obecnie jedynym przewoźnikiem posiadającym licencję na wykonywanie kolejowych przewozów osób na terenie Województwa Podkarpackiego jest „PKP Przewozy Regionalne” Spółka z o.o. w Warszawie, a przewozy wykonuje podległy jej „Podkarpacki Zakład Przewozów Regionalnych” w Rzeszowie.
W dniu 29 maja 2007 r. Województwo Podkarpackie zawarło ze spółką PKP Przewozy Regionalne w Warszawie umowę ramową o świadczenie usług publicznych w zakresie regionalnych kolejowych przewozów osób na obszarze Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2009.
Na podstawie umowy ramowej w dniu 29 maja 2007 r. zawarto umowę roczną
o świadczenie usług publicznych w zakresie wykonywania regionalnych kolejowych przewozów osób na obszarze Województwa Podkarpackiego w roku 2007. Samorząd Województwa przeznaczył na pokrycie deficytu uruchamianych pociągów w Rozkładzie Jazdy 2006/2007 kwotę 32 030 000 zł.
o świadczenie usług publicznych w zakresie wykonywania regionalnych kolejowych przewozów osób na obszarze Województwa Podkarpackiego w roku 2007. Samorząd Województwa przeznaczył na pokrycie deficytu uruchamianych pociągów w Rozkładzie Jazdy 2006/2007 kwotę 32 030 000 zł.
Zgodnie z kalkulacją dokonaną przez Przewoźnika PKP PR Spółka z o.o. wszystkie regionalne połączenia kolejowe na terenie Województwa Podkarpackiego są deficytowe.
Aktualnie rozkład jazdy na rok 2006/2007 obejmuje 126 pociągów w ciągu doby, które wykonają pracę przewozową 2,85 mln km.
SIEĆ KOLEJOWA
Ogółem przez teren województwa przebiega 611 km linii kolejowych zakwalifikowanych jako:
- linie państwowe
- linie pozostałe
Lp.
|
Rodzaj linii kolejowej
|
Długość w km
|
%
|
1.
|
Linie państwowe
|
260
|
42,6
|
2.
|
Linie pozostałe
|
351
|
57,4
|
|
O G Ó Ł E M :
|
611
|
100
|
Odcinki linii o znaczeniu państwowym znajdujące się na terenie Województwa Podkarpackiego przedstawia tabela:
Lp.
|
Odcinek linii
|
Nr linii
|
Ilość km
|
1.
|
Rzeczyca-Stalowa Wola Roz.-Przeworsk
|
68
|
58
|
2.
|
Rzeszów - Ocice
|
71
|
52
|
3.
|
Wałki – Dębica – Rzeszów – Przemyśl - Medyka- Granica Państwa
|
91
|
150
|
|
O G Ó Ł E M
|
|
260
|
Odcinki pozostałych linii kolejowych znajdujących się na terenie Województwa Podkarpackiego przedstawia tabela:
Lp.
|
Odcinek linii
|
Nr linii
|
Ilość km
|
1.
|
Gr. Województwa-Jasło
|
108
|
14
|
2.
|
Jasło-Zagórz
|
108
|
69
|
3.
|
Zagórz-Krościenko-Gr.Państwa
|
108
|
45
|
4.
|
Zagórz-Łupków
|
107
|
48
|
5.
|
Rzeszów-Jasło
|
106
|
71
|
6.
|
Munina-Hrebenne
|
101
|
84
|
7.
|
Padew – Wola Baranowska
|
74
|
8
|
8.
|
Przemyśl - Malhowice
|
102
|
12
|
|
O G Ó Ł E M:
|
|
351
|
Podstawową linią kolejową na Podkarpaciu jest linia magistralna Kraków-Dębica Rzeszów Przemyśl-Medyka, należąca do III-go Panaeuropejskiego Korytarza Transportowego Zachód –Wschód (E30). Jest to praktycznie jedyna linia kolejowa, którą można wyjechać zarówno na zachód, wschód i północ.
Większość linii znajdujących się na terenie województwa to linie jednotorowe i nie zelektryfikowane. Remonty tych linii były prowadzane w latach 1970 – 1980
TABOR KOLEJOWY
Województwo Podkarpackie zakupiło cztery autobusy szynowe (dwa dwuczłonowe i dwa jednoczłonowe), które zostały przekazane Przewoźnikowi w bezpłatne użyczenie.
Potrzeby Województwa szacowane są na 17-19 autobusów szynowych oraz 25 elektrycznych zestawów trakcyjnych.
W Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Podkarpackiego na lata 2007-2013 na zakup taboru przewidziano 17,08 mln EUR.